helenaass

Alla inlägg under augusti 2011

Av Helena - 31 augusti 2011 08:28

     Det va en härlig sommardag i Trolldalen och man var i full gång med att hässja hö. Äntligen kom trollmor uppför backen med fikakorgen.

-Du är alltid lika välkommen, sa trollfar kärleksfullt till sin fru. Och så lät han sig väl smaka på kaffe och smörgås.

Trollbarnen Myra och Syren var inte till så mycket hjälp vid höhässjningen. De skuttade mest omkring och kastade hö på varandra medan lilla ordentliga Tua-Maja gick efter dem med räfsan och lade tillbaka höet igen.

Som tur va hade trollfar och trollmor Gnide och Gnola till hjälp.

Gnide hade hjälpt till hos trollfamiljen många gånger förr, men Gnola var alldeles ny. Båda var egentligen duktiga på att jobba, men nu hade de bara ögon för varandra, nyförälskade som de var. Särskilt Gnide hade svårt att få något gjort.


  Ryktet om Gnides och Gnolas spriande romans hade redan börjat ta fart i Trolldalen. De som kände Gnide var säkra på att han snart skulle fria till Gnola.

Ingen hade sett Gnide så upp över öronen kär tidigare. När han skulle slipa lien kunde han inte låta bli att titta på Gnola samtidigt och då skar han sig i tummen. Gnola bara skrattade och fortsatte med sitt.


  Myra och Syren smek ifrån hässjningen för att plocka blommor. På ängen fanns blommor av alla färger,storlekar och dofter.

-Jag vet, sa myra. Vi binder en blomsterkrans till Gnola! Den kan hon ha när hon gifter sig med Gnide.

-Men hur vet du att de ska gifta sig? Undrade Syren.

-Det fattar man ju! De gör ju inget annat än går omkring och tittar på varandra hela tiden, skrattade Myra. Åh, titta vilken fin lupin! Den ska med i kransen.

Nu var det Syrens tur att skratta. Lupin? Det var ju en orkidé Myra pekat på. Det visste hon säkert för trollfar var en mycket duktig blomkännare och han tog ofta med sig sina trollbarn ut i skog och mark.

Han lärde dom allt han kunde om blommornas namn och deras släktskap med varandra. Kanske Myra inte lyssnat så noga...


  Myra och Syren satte sig att binda blomsterkransen. De hade plockat klöverblom,prästkrage,blåklint,smörblomma och blåklocka. Då kom Gnide förbi. Han blev eld och lågor över den fina kransen.

-Den där skulle jag vilja ha, sa han

-Varför då? undrade trollbarnen och fnissade, för de förstod ju.

Gnide ville inte säga att han tänkte fria till Gnola, men när han avslöjat att han ville ge kransen till henne gav trollbarnen med sig.


Gnola satt nere vid sjön när hon fick se Gnide komma med kransen i sin hand.

Han satte sig brevid henne och de satt länge tysta och bara tittade på det spegelblanka vattnet.

-Vill du gifta dig med mig? Frågade Gnola plötsligt.

Gnide gick ner på knä o ch la kransen på Gnolas huvud.

-Ja, det vill jag, sa han.


  Ryktet om det stundande bröllopet spred sig i Trolldalen. Spelmännen i Tages Trio från Dackebränna började genast öva på danslåtar. Hela dagarna jobbade de i skogen och om kvällarna spelade de på kalas och andra festligheter. Det va en gåta hur de kunde åstadkomma så vacker musik med sina stora nävar.

Nu övade de så att det hördes över hela Trolldalen. Till och med gamle farfar, som hörde så illa, kunde höra de glada tornerna.


  En som också tyckte om musik var Alaska-Håkan. Han kunde sätta sig var som helst med sin gitarr och det dröjde inte länge förrän han fick publik. Oftast var han på resande fot ute i världen, men när han hörde att det skulle bli bröllop sköt han upp nästa resa. Han ville inte missa bröllopet, och framför allt inte den goda maten som alltid hörde till.

Alaska-Håkan tyckte inte bara om musik och mat, han älskade också blommor, precis som trollfar. Själv tyckte han att han var mycket kunnig. Men om sanningen ska fram var det Tua-Maja och de andra trollbarnen som lärt honom det mesta.


  Trollfar hade lovat att hålla med maten på bröllopet så han tog med sig Myra ut i skogen för att skaffa mat.

Plötsligt stötte de på en stor älgtjur med sin lilla kalv.

-Vilken gullig älgkalv! Ropade Myra förtjust och tog fram ett äpple och gav till kalven.

Eftersom trollen kan prata med djuren fick de veta att kalvens mamma blivit skjuten.

-Nu måste vi hitta en älgko som kan ge den här lilla kraken mjölk, sa älgtjuren och såg ledsen ut.

Trollfar tyckte så synd om den hungriga kalven och lovade att komma till skogen med mjölk varje dag. Sedan vände han och Myra hemåt igen.

De hade tappat lusten för jakt.

-Hellre ett bröllop utan mat, än att jag skjuter så fina djur, sa trollfar.

-Vi får väl bjuda på något annat, sa Myra belåtet.


  En kväll samlades trollen från alla byarna i Trolldalen till dans. De tycker att det va lika bra att öva på att festa inför bröllopet.

Tages Trio spelade nere vid älven och dansbanan fylldes snabbt av dansglada troll. Månen speglade sig i älvens blanka vatten. Luften var varm och det var alldeles vindstilla. Det låg romantik i luften.

Gnide gick omkring med en guldring i västfickan. Den skulle han ge till Gnola på bröllopet. Men hur det var drogs han med av den romantiska stämmningen i fullmånens sken. Nu var det Gnides tur att överraska Gnola. Han tog upp guldringen och satt den på hennes finger.

'Gnola tittade på den fina ringen och på Gnide.

-Åh, vad fin den är!

-Egentligen skulle du inte få den före bröllopet, sa Gnide. Men jag tyckte det passade så bra just ikväll.


  Så var det då äntligen dags för bröllop. Gnola och Gnide var så fina i sina bröllopskläder. Gnola var bländande i sin egenhändigt sydda klänning. Gnide hade som vanligt svårt att ta ögonen från henne.

De hade bestämt sig för att gifta sig i lugn och ro med bara två fåglar som bröllopsvittnen. Efteråt skulle det bli stort kalas för alla troll i hela Trolldalen.

Men fåglarna hade svårt att sitta still och hålla näbbarna i styr.

De flaxade fram och tillbaka mellan vigseln och byarna i Trolldalen och skvallrade.

-Nu har de svarat ja! kvittrade den ena.

-Snart ska ni se att de får tillökning! kvittrade den andra.


  De två fåglarna fick rätt. Det tog inte lång tid förrän Gnola och Gnide väntade en liten. Gnolas mage växte för var dag som gick och Gnide var så stolt.

Men när de var ute på fisketur brydde han sig mest om flötet.

-Ssh, du skrämmer fisken, viskade han till Gnola.

Men det brydde sig Gnola inte om.

-Vad tycker du babyn ska heta? frågade hon och makade på sig närmare Gnide så att båten gungade oroväckande.

En liten trollunge som satt och spionerade på dem bakom några buskar på stranden hörde alltihop. Så snart visste hela Trolldalen om att Gnola och Gnide väntade trollbarn.


  Så snart Syren,Viol och Lill-Sol fick höra om den nya trollbabyn som var på väg började de leka med sina dockor. De tänkte att om de tränade riktigt mycket kunde de erbjuda sig att vara barnvakter åt Gnolas och Gnides unge.

-Oh, vilken gullig bebis, pep Lill-Sol. Får jag hålla den?

Men Syren höll stadigt i sin docka och ville inte släppa den ifrån sig.

-Inte just nu, sa hon till Lill-Sol. Jag tror att den har ont i magen.


Dagarna gick och flickorna lekte med sina dockor. De glömde nästan bort Gnolas och Gnides baby. Men så en vacker dag födde Gnola en liten trollpojke. Hon lade genast ut honom på blomsterängen. Så gör alla nyblivna trollmammor för att trollbarnen ska förenas med naturen.


  Den lille trollpojken växte upp till en nyfiken krabat. Han var hela Trolldalens lilla charmtroll. Trollfar, som inte hade några egna barnbarn, ställde gärna upp som barnvakt när Gnide och Gnola måste jobba.

För Syren, Viol och Lill-Sol hade alldeles glömt bort att de ville vara barnvakter, de hade fullt upp med sina lekar. Men det var bara trevligt för trollfar att få sällskap på sina fisketurer.

En dag när han stakade båter uppför älvens strida strömmar kom han på att trollungen inte hade något namn. Han kallade trollungen rätt och slätt.

Jag ska försöka komma på ett riktigt fint namn åt dig, tänkte trollfar och tittade ömt på den lille pojken som hade somnat med en fisk i famnen.


  Tiden gick och trollungen växte. En dag när han satt ensam på ett berg och njöt av utsikten, knakade det till bakom honom. Fram mellan träden klev en jättestor älgtjur. Trollungen gav älgen ett äpple.

-Tack ska du ha, sa älgen. En gång när jag var liten kalv fick jag ett äpple av en annan trollpojke. Och så berättade han om den gången han mötte Myra och trollfar i skogen när hans mamma hade blivit skjuten.

Trollpojken hade hört den historien många gånger.

-Du måste vara försiktig och akta dig för människorna, sa trollpojken.

-Vad heter du? frågade älgen.

-Jag har ingen namn. Alla säger bara trollpojken.

-Du skulle passa att heta Apel, för att du luktar som ett äpple, sa älgen.


Trollpojken blev jätte glad över namnet Apel. Han släckte elden, packade ihop sina saker och sprang hem. Nu kunde han berätta för alla att han äntligen fått ett namn.

Av Helena - 26 augusti 2011 10:44


    Här är lite utav en film som vi såg igår..Ritualen heter den. Den va inge bra så jag roade mig lite på egen hand medans Johan satt å kollade. hahaha


Det har inte hänt så mkt på sistone, därför jag inte har skrivit på ett tag, har inte haft nåt vettigt att skriva om.

Ikväll ska vi gå på bio i Hedemora, får se om den filmen är bättre än vad denna va. Berättar mer om den imorgon eller ikväll när vi kommer hem därifrån, men troligen så blir det imorgon.


Nu ska vi försöka äta frukost innan vi gör nåt annat kul, jag kanske ska titta på Tre kronor, bara älskar den serien!! Jag blev jätte glad när jag hade alla 6 DVD-BOXAR.    Och när jag visste att alla avsnitt skulle komma ut på DVD, det va en total lycka för mig.    Jag satt först å tittade på alla avsnitt på youtube förra sommaren tror jag det va. Jag hittade dom i Mars/April tror jag det va å tittade klart på dom i slutet av sommaren, men hade jag träffat Johan redan då så hade jag nog tittat klart på alla avsnitt på kanske några dagar, för här hos Johan får jag verkligen koppla av och göra det jag vill!


Jag ringde nyss till veterinären för min äldsta katt Kobra också. Men veterinären hade bara telefontid mellan 8.00-10.00 så jag får väl försöka ringa på måndag igen då. 


Undrar vad vi hittar på idag? Jag skulle bara vilja ligga å titta på tre kronor å ta det lugnt, det skulle vara underbart skönt. Men får se efter frukost.


Nu är det frukost time!!

Skriver mer under helgen.

Nån kommentar kan ni ju lämna.

Av Helena - 18 augusti 2011 13:55

Först lite bilder då, som vanligt   


  Så här fiskar jag på Dalälven   iaf när vi är på väg hem  

Här är en vålnad hemma hos mina föräldrar. Ja, den bor där!


Min dröm ska äntligen få gå i uppfyllelse! Jag ska fixa i ordning en kanin/marsvinsgård här hemma, äntligen! Men när det blir det får vi se. Om det blir i år eller nästa år, det vet jag inte än. Det är ju som att ta hand om oönskade kaniner och marsvin som ingen annan vill ha.


Vilket tråkigt väder det blev då...det va jätte fint å varmt för bara nån timme sen, men nu börjar det mulna på..ser nästan ut som det ska bli regn.

Idag ska vi ha en hemmadag..det är skönt ibland. Att bara vara hemma å inte göra nånting alls. Bara vara med varandra å djuren..Helt underbart.


Nu ska jag gå ut med sköldisarna på gräsmattan. Ja, de tycker faktiskt om att vara ute på gräsmattan, det va länge sen de va ut nu. Bild på det kommer i nästa inlägg, kanske imorgon eller vid ett senare tillfälle.


Hade bäst.



Av Helena - 15 augusti 2011 11:30
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Helena - 14 augusti 2011 13:07

I fredags så va vi till ett ställe i skogen lite bortanför där vi bor..å tittade på gamla gårdar från 17-1800-talet, det va jätte intressant faktiskt. Fick se en källare från förr där det hade stått en kåk, vi ska dit igen när det blir mörkt hoppas jag. Jag kikade även in i plåtskåp som såg intressant ut, men det va lerduvor-skytte, så det va inte så intressant.

När vi gick tillbaka mot bilen, så gick jag in i en gammal lada som va byggd på 1700-talet och ommålad år 1930. Och det kändes verkligen som att det hade hänt nånting där..blev alldeles pirrig i kroppen. Det va en jätte gammal vagn där som man hade förr i tiden som man hade när man åkte häst å vagn, verkligen jätte gammal.

Jag vill dit igen å titta, men denna gång när det är mörkt..mer spännande då.

BIlder från ladan kommer..när jag sitter vid min ordinarie dator.


Detta är min gamla dator som jag har jätte roliga sidor å bilder på. Ganska gamla bilder på mig å djuren, så det är ju jätte kul att denna dator funkar igen..Det har varit fel på denna, vet inte vad det har varit...den kanske inte trivdes i Eskilstuna haha. Iofs så kan jag förstå det. Det gjorde inte jag heller.


Killen å grabben sitter å spelar Zelda - Wind waker på gamecube..*suck* jätte kul? Näe. Jag gillar inte grafiken, så det va inge spel för mig. Jag gillar Castlevania - S.O.T.N Det är verkligen ett härligt spel. Det tog bara ca 15 timmar för mig att klara det.


Jag å Johan har snart tittat klart på Supernatural säsong 1 också, hoppas vi hinner titta klart på alla säsonger som finns innan nästa säsong kommer på tv.


Idag ska vi äta kräftor..iaf om jag får bestämma. hihi


Nu ska jag nog sätta lite fart å fixa nåt...vet inte vad, men det finns säket nåt roligt att göra...NOT. Det är så fruktansvärt skönt att ta det lugnt ibland och idag är just en sån dag. *myser*


Jag måste väl försöka få lite fart på grabbarna så de inte sitter vid datorn hela dagen. haha


Bilder kommer kanske ikväll. Hade bäst alla ni som läser.






Av Helena - 6 augusti 2011 22:51

Våran första semester va jätte kul. Haha    Först planerade att åka till skogarna runt Hälsingland, men det va på vägen dit som det blev jätte kul..tyckte iaf jag.


Först åkte vi mot Svärdsjö, stannade till vid en resturang där, vi beställde mat. Johan gick in å fixade det...Dom kunde knappt svenska och hamburgartallriken (som jag beställde) smakade verkligen pölsa och sen blev jag dålig i magen.

När vi hade åkt en bit så kom det nå missljud från höger sida, vid däcket..men det va nog bara en sten som hade ramlat in, vi stannade till och kollade va det va för fel...men såg inget. Då kom jag på att det kanske inte fanns nå olja i bilen...å jag hade rätt    Då fick vi leta på en mack 7 km där ifrån...Sen åkte vi iväg till Hälsingeskogarna, jag hade jätte kul..Jag satt bara att skratta. Vi åkte ganska mkt fel fast ändå inte...? Vi åkte upp i skogarna å ner i skogarna, ärligt talat så vet jag inte vart vi va riktigt...Vi åkte till nån farbror och köpte fiskekort för en verkligen stendöd sjö! Men jag kommer inte ihåg vad den hette...tror den hette Älgsjön eller nåt sånt..Där tältade vi iaf. Det va jätte mysigt. Vi åkte ca 13-tiden hemifrån...va framme vid tältplatsen vid ca 18-tiden...Johan försökte få hans pappa att guida oss..men inte så lätt när man inte vet vart man är. Hahaha

Så roligt som jag hade då har jag nog aldrig haft nån gång!


Igår va vi på stan i Falun, vi va in på H&M. Ja, t.o.m Johan gick in frivilligt på H&M    Där köpte jag en jätte söt tröja med Hello kitty på och ett par byxor å underkläder. Jag hittade tröjan på barnavdelningen!! Hallå, jag är 29 år och kan ha kläder med storlek 158-170. hihi


Nu sitter jag å lyssnar på Spotify och tänker på min lilla älskling, som inte är hemma. Men han kommer hem imorgon som tur är.

Egentligen borde jag gå å sova, eftersom jag ska upp tidigt imorgon...Men kan inte sova. Har jätte svårt att sova själv...Efter det att jag å Johan hade träffats så sov han några nätter hos mig..och när han inte sov hos mig så hade jag jätte svårt att sova..vaknade jätte tidigt på morgonen eller så vaknade jag mitt i natten och inte kunde somna om...Det va jätte jobbigt.


Jag funderar även på att skaffa Facebook igen..saknar en del kompisar som jag hade fått bra kontakt med där, men jag sa upp det för att slippa mitt ex, men jag har försökt återskapa det, men det verkar inte funka, så jag får väl skaffa ett nytt konto där...När jag äntligen hade fått kontakt med vissa personer som jag saknat så mkt då funkar det inte att ha det.   Men vänta bara...Jag är snart tebax FB.


Jävla förbannande reklam på spotify, varmt är det här hemma också!! *suck*


Vi har äntligen fått varmvatten iaf, sååå otroligt skönt, då kan jag börja med Zumba igen. Det är skit kul. Man blir verkligen svettig!!


Lalalallalalalala...boring...inge trött heller...*suck*....Kanske ska ut å klippa gräset?? Eller också inte...Mörkt ute jue....Ja, jag har tråkigt!!!


Det som är skönast när inte den man älskar är hemma är att kunna få prata med honom på telefon,  då känns det genast mkt bättre. Jag blir glad av att prata med Johan. Han gör mig verkligen på gott humör!


Jag å Johan har kommit på en sak..det är väldigt kul att dyka i sjöar!   

Är det nån som håller med mig?


Imorgon kommer lite bilder från semestern och lite andra bilder.

Kläderna jag köpte på H&M kommer också att vara inlagda här på bloggen imorgon...vet inte om jag har dom på mig, eller om det blir utan mig...Men troligen så har jag dom på mig....


Åååå nu har jag så där tråkigt igen som gör att jag bara skriver å skriver...

Nu lyssnar jag på en låt som syrran inte gillar/gillade...med Dj alligator - The whistle song..Den är faktiskt ganska bra sys   


Nu tog det stopp....


*IDÉTORKA*


Näe, nu är det kväller..sovaaaaaa...trött?? Näe, det är ju det jag inte är..Men måste sova, ska upp tidigt imorgon.


Hoppas att Tess kommer upp snart, det skulle ju vara skit kul!!! Hahaha. Måste ju ses då!


Kommer iaf inte på nå vettigt att skriva just nu, så jag fortsätter med bild uppdatering imorgon. Så imorgon kommer det bilder!


*God natt*

Ovido - Quiz & Flashcards